Els orígens del
monestir benedictí de Sant Pere de Casserres es troben a mig camí entre la
història i la
llegenda. Aquesta explica que un dels fills dels
vescomtes d'Osona i
Cardona va parlar només tres dies després de néixer per anunciar que no viuria més de 30 dies. Un cop mort, havien de posar el seu cos sobre una mula, i al lloc on l’animal s'aturés s'hi havia de construir un monestir.
Sembla més versemblant la versió que ens parla de la
posició estratègica que ocupa el monestir, situat en un meandre molt pronunciat del riu
Ter on antigament hi havia un
castrum serrae o torre de defensa. Una construcció que els vescomtes van convertir en monestir.
Ermetruit, vescomtessa d'Osona, va ser la
promotora del monestir, l'únic de l'ordre benedictí a Osona. Es va començar a construir l'any 1005 i, set anys més tard, hi començava la
vida monàstica. L'església es consagrava el 1050.
A excepció de curts períodes favorables (quan l'abadia comptava amb el suport de la noblesa local com els senyors de
Savassona, els
Tavertet o els
Sau), el monestir va estar
marcat per l'infortuni. Deu anys més tard de la consagració de l'església, l'abadia va baixar a la categoria de
priorat perquè tenia menys de 12 monjos i el 1079 va passar a ser el centre administratiu en terres catalanes de la poderosa
abadia de Cluny.
Entre els segles XIII i XV, Sant Pere de Casserres va entrar en
decadència a causa de les fams, guerres, terratrèmols i epidèmies, com la
pesta negra de 1348. Al segle XIX, el monestir va passar a
mans privades i va ser utilitzada com a granja i vivenda de masovers. El conjunt que veiem actualment és el resultat de diverses restauracions, com la de Camil Pallàs (1952-1962) i la de Joan-Albert Adell i el Consell Comarcal d'Osona (1994-1998).
El temple és un
compendi del romànic: tres naus separades per pilars i capçades per
absis semicirculars amb elements arquitectònics decoratius amb finestres cegues, frisos dentats i un petit claustre
d'arcs de mig punt suportats sobre columnes. L'interior de l'església estava completament decorat amb
pintures murals, però actualment només en queden algunes mostres
deteriorades.
Dos elements s’escapen del cànon: per una banda, l'església mesura
més d'amplada que de llargada, un fet poc habitual en el romànic català. De l'altra, el
campanar, inusualment baix, ja que només té dos pisos. A l’exterior del monestir hi trobem un edifici de planta rectangular que feia les funcions d'
hospital i, al costat de l’absis s’hi conserven diverses
tombes antropomòrfiques.Autor de les fotografies: Josep Giribet.