La visita pretén donar a conèixer la Masia i el llegat – tangible i intangible- que la família Cabanyes hi va deixar, una casa declarada Bé Cultural d’Interès Nacional tant per la seva arquitectura com pel que s’hi troba, les seves col·leccions i persones que hi visqueren.
La Masia d’en Cabanyes com a nucli del moviment romàntic, amb el llegat d’aquest nissaga que ha marcat la història del Romanticisme a la comarca del Garraf i al nostre país.
Les estances conservades mostren al visitant la quotidianitat de l’època i les aficions i professions dels personatges que hi visqueren. D’aquesta manera, l’alumnat s’apropa a les arts plàstiques, la literatura, la navegació, l’agricultura, el comerç i el col·leccionisme, posant especial èmfasi en la figura del poeta romàntic Manuel de Cabanyes (1808-1833).
Així, a través d’una de les famílies més influents i de major renom del seu temps, els i les alumnes comprenen una època fonamental per al creixement de Vilanova i la Geltrú i el conjunt de la comarca del Garraf, palpable encara avui en dia en diferents indrets del nostre entorn.
artística i cultural
La visita s’inicia al jardí, presentant la casa com a construcció arquitectònica de gran valor històric i artístic en el context de l’entorn territorial.
Un cop a l’exposició permanent sobre el Romanticisme, la visita desenvolupa en una primera part el concepte del Romanticisme en el marc del segle XIX. Amb aquest objectiu es presenten els membres de la família Cabanyes, que serveixen per exemplificar diferents aspectes del moviment artístic i cultural que va suposar el Romanticisme: Manuel de Cabanyes la literatura, Joaquim de Cabanyes la pintura, Josep Anton de Cabanyes l’afany de coneixement global… A través d’ells, les seves inquietuds i anhels, es tracten les arts creatives, els avenços científics, les ideologies polítiques i econòmiques del moment.
A la planta noble de la casa es comenten diferents aspectes de la vida quotidiana d’una família benestant i culta. Els espais visitats en aquesta part de la visita, molt visuals, atreuen l’alumnat que veu en una “escenografia real” l’empremta del Romanticisme. Mobiliari, obres d’art, instruments de música, biblioteca… ajuden a copsar una manera d’entendre la vida en un moment concret de la història recent.
La segona part de l’activitat es reserva perquè l’alumnat reflexioni en veu alta sobre el que acaben de veure. Es planteja una tasca de grup, per a primària es treballen aspectes concrets de l’exposició i de reconeixement dels diferents membres de la família, mitjançant un joc d’intercanvi de cartes entre els diferents personatges. Per a secundària incidim més en reflexions sobre imatges i temes tractats per tal que fixin les característiques del moviment romàntic en la seva globalitat.