L'esport i l'arxiu del Maresme (CS) | Patrimoni Cultural. Generalitat de Catalunya

Agenda cultura educació

Fitxa Tècnica

  • CS
Depèn de cada grup
ARXIU COMARCAL DEL MARESME
el Maresme
93 758 24 59
Arxiu

Material didàctic

Descàrrega de recursos

L'esport i l'arxiu del Maresme (CS)

Aquestes activitats commemoren l'any de l'esport. Partint de diferents fons de l’Arxiu Comarcal del Maresme, les propostes es centren en diferents disciplines esportives, des del ciclisme al futbol. Les activitats proposades inclouen de CI de Primària a ESO i proposen un apropament transversal al que són els esports i els valors que se’n deriven (competitivitat sana, treball en equip...). Altres temes a treballar en les diverses activitats (i segons els nivells) serien l'esport i el gènere, l'abans i ara de la pràctica esportiva (des d’aproximadament els anys 30 fins a l'actualitat) o l’arrelament de determinades pràctiques esportives a la cultura popular i, específicament, a la història recent del maresme (per exemple, la Festa del Pedal de 1936). Cada nivell es centra en una pràctica esportiva. 

D'altra banda, aquestes activitats plantegen també un apropament al treball amb arxiu i amb documents diversos. Un arxiu serveix per preservar documents de tot tipus: des de fonts escrites fins a imatges o fins i tot continguts audiovisuals. No obstant, el que sobretot ens interessa aquí és concebre l’arxiu com un element viu, que pot ser rellegit i reinterpretat des de diferents perspectives. En aquest sentit, pensem que és bo que els i les alumnes entenguin quina és la funció pràctica d’un arxiu (en aquest cas, un arxiu comarcal). També que, en la mesura del possible i segons el seu nivell educatiu, entenguin els criteris de sistematització i catalogació que li són propis, tot i que ells i elles, després, puguin interpretar lliurement els materials del fons. En altres paraules: és important no oblidar el context inicial d’un determinat document, així com la importància de la seva preservació en un entorn sistemàtic i ordenat, però això no hauria de ser limitant pel que fa a les possibles lectures que puguin sorgir d’aquest material.  

comunicativa, lingüística i audiovisual, artística i cultural, aprendre a aprendre, autonomia i iniciativa personal

Cerca més activitats