La visita a l’Arxiu Històric de Tarragona s’inicia amb la benvinguda per part del director del centre, que fa una breu introducció sobre l’origen, l’evolució i les funcions de l’arxiu. Seguidament es projecta un audiovisual sobre els tres arxius històrics provincials catalans, en el qual es detallen aspectes d’interès d’aquests centres i es posa de relleu la seva importància per la gestió del patrimoni documental del país.
A continuació, els alumnes poden observar una mostra de documents de diferents fons -de tipus notarial, religiós, senyorial i patrimonial. Aquest conjunt de documents serveixen per introduir l’alumnat en el món de l’escriptura antiga sobre suports com el pergamí i el paper.
A més se’ls parla dels orígens, rutes de transmissió i elaboració dels pergamins i del paper de tina o de fil –en substitució del papir egipci-, de la diferenciació d’ús d’ambdós, de les tintes, dels instruments escripturals, del pautat, de l’escriptura –en llatí i català, amb correccions i ampliacions de text, abreviatures…-, de la funció dels notaris per a l’autenticació, mitjançant la utilització del signum, de les pràctiques de les cancelleries reial i papal –butlles-, dels segells -pendents i de placa-, dels formularis i de la tipologia documental –enfront dels còdexs, amb folis procedents de cantorals i llibres litúrgics reutilitzats en enquadernacions-, de l’ornamentació marginal i de caplletres...
La durada de l'activitat dependrà del grup. No és el mateix un grup d’alumnes d’ESO que un d’estudiants de grau d’Història, per exemple. Amb tot, es procura que la visita no duri més d’una hora o una hora i mitja.
aprendre a aprendre, social i ciutadana